Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages


counter
Wednesday 11 September 2013

Dia Yang Bernama IBu Dan Ayah..Terima Kasih Untuk Segalanya

ASSALAMUALAIKUM...

Hye…
kali ni aku nak share pasal orang yang telah melahirkan dan membesarkan kita di bumi bertuah ini..
siapa lagi kalau bukan mak dan ayah kita,kan??..

Dulu aku tak pernah nak ambik tahu dan memahami mak ayah aku(masa tu kecik lagi la..)..
tapi ada satu peristiwa yang buat aku sedar akan kedudukan aku sebagai anak ke-2 dan anak perempuan yang sulung..

Seperti yang korang tahu,anak ke-2 ni kuat memberontak cikit..macam tu la aku,,
aku selalu nak mak ayah aku faham aku tapi tak pernah sekali aku cuba faham keadaan mereka…

Ada satu kejadian yang aku akan ingat sampai bilaII…

Masa tu abang aku ambik UPSR dan aku time tu darjah 5..
semua orang tahu abang aku tu pandai..time result UPSR keluar,dia bawa balik berita gembira..dia dapat straight A’..
masa tu aku ada depan ayah aku..saat dan ketika abang aku bagitahu yang dia dapat 5A,,
tibaII aku tengok ayah aku menangis..itulah titisan kegembiraan seorang ayah yang aku pernah lihat seumur hidup aku..
sebelum ni aku tak pernah lihat ayah aku menangis..walau banyak mana sekalipun kami adik beradik buat salah,,tak pernah ayah menangis dengan sikap anak-anak dia,,
dia sabar dengan kami..
marah dia untuk mendidik kami jadi insan yang berguna..

Mulai saat itu,aku bertekad,“Biarkan Ibubapamu Menangis Kerana Kejayaanmu,Jangan Biarkan Mereka Menangis Kerana Kegagalanmu”..

Masa aku darjah 6,,
aku bukanlah sepandai abang aku,,aku tak dapat 5A pun..dan aku kecewa sangat dengan diri aku..aku nak ayah aku menangis kerana kejayaan aku pulak namun aku tak berjaya..aku just dapat 3A1B1C..
itulah yang dikatakan,Allah adalah sebaik-baik perancang…

Time PMR pun sama,abang aku sekali lagi berjaya membuat ayah aku menangis kerana kejayaan dia..dan bangga dengan pencapaian dia..
namun tidak di pihak aku…sekali lagi aku gagal mencapai misi aku..aku tak berjaya membuat mak ayah aku happy…

Setiap kali aku gagal,aku yang menangis bukan mak ayah aku yang menangis..
diaorang yang akan memujuk aku untuk terus bangun dari kegagalan tu..bukan untuk terus meratapi perkara yang lepas..
aku menangis bukan sebab aku tak dapat terima takdir itu tapi aku menangis sebab sebelum aku menutup mata ini buat selama-lamanya,aku nak lihat mak ayah aku menangis kerana kejayaan aku walaupun hanya sekali..
aku nak mereka tahu,,aku pun mampu jadi anak yang berguna sama macam abang aku…

Dan untuk sekian kalinya,aku lihat ayah aku kecewa dengan abang aku time dia ambik SPM..
ayah tak menangis tapi riak wajah ayah,aku mulai faham apa yang dia rasa saat itu..
dia kecewa dengan anak kebanggaan dia..

Aku tahu aku anak yang ke-2 harus tebus segala-galanya selepas abang aku...aku tekad time SPM..
aku sanggup bersekang mata untuk study sampai lewat malam,,hanya untuk berjaya dalam SPM..
siapa kata belajar tak letih??..
letih memang letih sebab kurang tido..
tapi saat aku rasa letih,aku akan bayangkan keletihan yang ayah aku alami untuk menyara kami sekeluarga..
kerah keringat hanya untuk hantar anak-anaknya ke sekolah demi melihat anak dia berjaya dan tidak jadi macam dia..

Ayah pernah berkata,”Ayah tak ada tanah untuk diwasiatkan untuk anak-anak ayah,,tapi satu je yang ayah boleh bagi…ayah boleh bagi kamu semua ilmu..biarlah ayah susah nak cari duit pun untuk sekolah kan kamu semua..ayah tak kisah..”

“Kalau ayah wasiatkan tanah,,anak-anak ayah akan berpecah-belah hanya kerana tanah..tapi kalau ayah bagi kamu ilmu,,dengan ilmulah kamu boleh jadi orang susah @ orang senang..kamu cari lah sendiri harta kamu dengan ilmu yang kamu ada..”

Kata-kata ayah tu aku pegang sampai sekarang…

Tiada siapa sangka dan duga,,
time SPM aku dapat straight A’…
aku sendiri tak percaya akan hakikat itu..
dan untuk sekian kalinya.,
aku lihat ayah aku menangis untuk aku..bagi aku melihat seorang ayah dan mak menangis kerana kejayaan aku adalah satu impian.,
dan akhirnya,aku berjaya capai impian aku tu,,

“Allamdulillah,,terima kasih,ya Allah kerana memakbulkan doa hambaMu ini dalam membahagiakan orang tuaku..dan memberi kesempatan untuk terus membahagiakan mereka hingga ke hari ini”

Aku masuk UKM ni pun sebab mak ayah aku..
diaorang yang beria-ia nak aku masuk UKM..
biar la jauh sekalipun daripada mereka,asalkan mereka bahagia..
dan walau sesukar mana pun keadaan aku di sini,,aku akan tetap kuat dan tabah,,aku rela demi mak ayah aku..
itu pengorbanan aku..

Ayah pernah kata,,sebelum segala-galanya berakhir,,
Ayah nak tengok aku dapat Phd..
dan dapat gelaran Dr.Fara Ayuni Mat Lazib…
itu impian ayah dan mak..

InsyaAllah,,jika diberi keizinan dari yang Maha Berkuasa untuk terus berbakti kepada orang tuaku,,aku akan cuba capai impian ayah tu..

“Ayah..akak janji akak akan berusaha bersungguh-sungguh hanya untuk lihat ayah dan mak tersenyum gembira..Akak sayang mak ngan ayah sangat-sangat walau kadangII kita tidak sependapat..hihi”

Yukkk.guys..kita sama-sama bahagiakan insan yang telah bertarung nyawa untuk melahirkan kita semua dan insan yang telah bersusah payah membesarkan kita..

Gud Luck Allzzz…
Hope u all jd anak yang baik,soleh dan taat kepada ibubapa..

Ingat!!!!!
Reda Allah terletak pada reda ibubapa..








Mak Ayah..
Ni hadiah untuk mak dgn ayah..








Tiada yang mustahil jika ada usaha yang gigih

Terima Kasih,Mak,,Ayah


0 comments:

Post a Comment